Laaiend enthousiast door het volgen van twee bijscholingen van Cego (Centrum Ervarings Gericht Onderwijs) ‘Binnenklasdifferentiatie’ door Marieke Holvoet en ‘Werken zonder thema’ door Els Menu, startte ik in mijn klas met themadozen. Na observatie van het spel in de huishoek/poppenhoek besloot ik om met 4 dozen te beginnen: een dieren-, een baby-, een schoonmaak- en een gsm- / fototoestel-doos. Heel wat materiaal voor deze dozen haalde ik uit de poppenhoek (waardoor deze wat soberder werd), aangevuld met leuke extra’s.
Later kwam er een verjaardagsdoos bij met vlagjes (met houten spelden erbij), pannenkoeken gemaakt van gele dweilen (naar een ideetje van Griet Leye), servetjes, extra mooi servies, ‘kanten’ taarten-onderleggers, ‘gebakjes’, plastieken kaarsjes en cijfertjes, …


Op de planning staan nog: een doktersdoos, een picknick-doos, een barbecue-doos, een massagedoos en een timmerdoos.
Aan het begin van het schooljaar worden er geen dozen aangeboden. Vervolgens kan je naargelang de klasgroep en het spel van de kinderen een doos aanbrengen. Lukt dit goed dan kunnen er snel meerdere dozen volgen.
De dozen zelf kunnen stevige plastieken bakken zijn maar ik gebruikte schoendozen met verstevigende klevers. De pictogrammen van Sclera zorgen voor een snelle interpretatie van de inhoud van de dozen.

Enkele te observeren puntjes: lukt het goed om alles in de juiste doos op te ruimen, halen ze te veel dozen uit zodat het opruimen een immense opgave wordt, wordt het spel gespeeld dat je verwacht of moet er bijgestuurd worden, is de inhoud van de doos voldoende, te veel, uitdagend genoeg, …? Je kan ook afspreken dat er telkens maximum twee dozen open mogen. Het is de bedoeling dat de dozen op een voor de kinderen gemakkelijk bereikbare plaats staan zodat ze er tijdens hun spel vlot toegang tot hebben. Een echte aanrader!!!





Een jaartje later:
Het begin van de barbecue-doos!





Een massagekoffer!

