Deze activiteit kan zowel in de eerste als de derde kleuterklas doorgaan.
– Voorbereiding: op grote A3-bladen wordt telkens in het midden een uitgeknipt plaatje van een bepaald soort speelgoed (bijv. een pop, een blokje, een auto, een robot, een kleurpotloden-set, …) gekleefd. Dit plaatje komt uit een speelgoedmagazine zoals er veel in de brievenbus vallen tijdens de Sinterklaasperiode.
– In de kring tekent de juf op grote papieren telkens 1 zak van Sint en Piet rond het plaatje zodat alle speelgoedjes in een zak zitten. Oudere kleuters kunnen daarbij helpen.
– Je kan de zakken een nummer geven en de kinderen om beurten met 1 of twee dobbelstenen laten rollen. Ze nemen een plaatje (bijv. uit een boot) en leggen het in de juiste zak want ze gaan Piet helpen met het verdelen van het speelgoed.
– OF: Kinderen kunnen nu hun meegebrachte en uitgeknipte speelgoedplaatjes in de juiste zak kleven, dit kan in een groepje of klassikaal als je niet te veel kinderen hebt.
– Klassikale activiteit: toon in de kring één voor één de vol gekleefde en gedroogde zakken en laat de kinderen telkens met twee in de klashoek staan waar dit materiaal te vinden is.
– OF: Laat telkens één of meerdere kinderen een voorwerp halen dat past bij de getoonde zak. Uitleggen waarom en uit welke hoek het speelgoedje komt.
– OF: Leg de bladen met de zakken verspreid in de kring en laat de kinderen allemaal samen een voorwerp gaan halen in de hoeken van de klas. Vervolgens leggen ze dit onder hun bank en mogen ze om beurt hun speelgoed bij de juiste zak leggen en ook vertellen uit welke hoek ze het haalden.
– OF: Ze mogen vertellen in welke zak zij zouden willen zitten … m.a.w. welke soort speelgoed ze zouden willen zijn en waarom (Wat kan je dan doen als je een auto/pop/steekpareltje/kleiklompje bent?).
– De kleuters kunnen daarna met echte stoffen zakken aan de slag gaan om als een echte Piet, speelgoed te brengen, te sorteren, te verzamelen, …








