Vele jaren geleden zocht ik een manier om het voor kinderen uit de eerste kleuterklas vanzelfsprekender te maken om de thuiswereld tot in de klas te laten doorstromen. Het was vooral mijn bedoeling om het welbevinden en de betrokkenheid van deze ‘net-in-de-wereld-binnenstappende-mensjes’ zo hoog mogelijk te laten scoren.
De schattendoos was geboren!
‘Dit is mijn schattendoos en nu wordt ze boos!
Ze bibbert en ze siddert, open, toe, klop, klop: Kiekeboe!’
De schattendoos is een voor de kleuters gemakkelijk te hanteren doos met een vast hangend deksel en een breed lint om handig rond de nek te dragen. Elke maandag mag deze doos iets meebrengen van thuis, soms door de juf gevraagd, soms door de kleuter zelf gekozen maar steeds i.v.m. de persoonlijke leefwereld van het kind. De ‘schatten’, zoals we deze meegebrachte dingen noemen, blijven de hele week in de klas om dan op vrijdag weer naar huis mee te nemen en op maandag opnieuw te vervangen door een andere schat.
Nu ik in de tweede en de derde kleuterklas sta, heb ik deze schattendoos vervangen door een schattenstaart. Deze schattenstaart is letterlijk een staart met een knijper eraan die ergens aan kan worden vastgeknepen. Het voordeel van de staart is dat er geen beperking meer is op de grootte van de schat aangezien ze gewoon in een plastiek zak met de knijper erop kan worden meegebracht.
‘Glitter glokus schattenstaart, welk geheim heb jij bewaard?
Toon de schat, ja, nu meteen! Dat is leuk voor iedereen!’
Hier vind je de brief die ouders bij de aanvang van het ‘werken met de schattendoos/staart’ ontvangen:
Klik hier voor de brief van de schattendoos.
Klik hier voor de brief van de schattenstaart.
Weetjes en tips:
- De schatten blijven een hele week in de klas. Het is dus belangrijk om dit aan ouders te laten weten zodat ze niets meegeven dat door de kleuter gemist zal worden. Bijv. een slaapknuffel.
- Het korte versje in kleur (zie boven) wordt door de kleuter die zijn ‘schat’ wil laten zien, met een passende beweging, opgezegd. De kleuter staat vooraan bij de juf en wordt indien nodig door haar geholpen. Het is ook een knuffelmoment waarbij samen op ontdekking wordt gegaan.
- De kleuters beslissen zelf of de ‘schat’ een speelschat is (de anderen mogen er na toestemming te hebben gekregen van de eigenaar, vrij mee spelen), een kijkschat is (de ‘schat’ staat op de kast en er mag enkel naar gekeken worden zonder aan te raken) of een ‘schat’ is die af en toe bij klassikale activiteiten met de juf, wordt gebruikt.
- De schatten-eigenaars zijn de baas over hun schat en dat geeft sommigen veel voldoening. Minder populaire kleuters kunnen dankzij hun populaire ‘schat’ aantrekkelijk worden voor anderen en op die manier een weg openen voor betere communicatie en mogelijks vriendjes-zijn. De ‘schat’ brengt kinderen samen die anders niet met elkaar zouden spelen.
- Een aangekondigd thema krijgt een groot materiaalaanbod als kleuters allemaal iets meebrengen dat verband houdt met dat thema. Naast het zelf kiezen van het thema zal het meebrengen van eigen materiaal alleen maar zorgen voor een betere betrokkenheid en inlevingsvermogen bij het klasBP.
- Kleuters leren respect te hebben voor elkaars ‘schatten’.
- Ouders stoppen ook al eens een briefje met extra verduidelijking en uitleg over de ‘schat’ bij de doos/staart.
- Dankzij de ‘schat’ kan een moeilijk contact met ouders een ijsbreker zijn om van daaruit een probleem aan te kaarten. Soms leer je de ouders beter kennen door wat ze met hun kind meegeven. Dat kan altijd van pas komen bij het uitwerken van thema’s, het inschatten van de thuissituatie, …
- Door de kleuters hun eigen doos te laten versieren of hun eigen staart te laten maken, worden ze meer eigenaar van HUN doos/staart. Ze herkennen die uit de hele berg dozen/staarten en ze zullen er ook beter voor zorgen. Het is voor hen immers een middel om iets te mogen meebrengen naar school.
- Het zelf maken van de staart draagt bij tot het bereiken van doelstellingen rond meten en elkaar helpen!
- Het is een fantastische manier om op geordende wijze toe te staan om dingen mee te brengen. Niet dat het verboden is om zonder de doos/staart een spontane ‘vondst’ te mogen tonen maar sommige kinderen hebben elke dag wel wat spulletjes mee en dat loopt niet altijd goed af met heel veel verdriet tot gevolg.
Hallo, Ihr Blog ist sehr erfolgreich! Ich sage bravo! Es ist eine großartige Arbeit geleistet! 🙂 Arlena Gaelan Wallas
LikeGeliked door 1 persoon